חיזוק חיובי ושיטת כלכלת האסימונים
אימון ילדים הוא דבר מורכב ועדין. וישנה חשיבות ענקית ליצור לילד מרחב בטוח להתנסות ולמידה.
לדעתי כדי ליצור מרחב בטוח ונעים אנו המדריכים צריכים לשים לב מאוד לצורת הדיבור שלנו, לטון הדיבור, לשפת הגוף ולמילים שאנו בוחרים להשתמש בהם. ככל שנהיה מודעים, כך ניצור שפה ותקשורת טובה ומקדמת יותר.
אני מאמין בשני דברים עיקרים:
1 . לזכור תמיד שכל אחד מהילדים שונים, יש להם רצונות, צרכים, יכולות וכישורים שונים לגמרי! ו
המשמעות היא שאת הילד צריך תמיד למדוד מול עצמו בלבד.
2 . שככל שתחזק את הילד במהלך האימון, כך תאפשר לו להמשיך לרצות להתפתח וללמוד.
חיזוק חיובי ושיטת כלכלת האסימונים
לגבי חיזוקים חיוביים יש כמה סוגים וניתן ואף רצוי להשתמש בכולם:
1 . חיזוק מילולי
חשוב לשים לב לטון הדיבור, למבט שאתה מביט כאשר את מחזק מישהו מילולית ובעיקר לתוכן.
2 . חיזוק לא מילולי
זה החיזוק שאני הכי אוהב, יש בו משהו מאוד מיוחד ואישי. זו יכולה להיות קריצה, סימון לייק עם האגודל, הנהון עם הראש ואפילו להגיד -כל הכבוד – רק עם תנועות שפתיים. כיף לראות את התגובה של החניכים שהם מקבלים את החיזוק הזה.
3 . חיזוק חברתי
בהגדרה הכוונה למתן תפקיד בעל משמעות חברתית. בפועל אלה יכולים להיות דברים קטנים אבל מהותיים עבור החניך, לדוגמא לבקש מחניך להעביר חימום או בלימות, דוגמא נוספת יכולה להיות לתת לחניך לסייע לחניך חדש שהתקבל במכון. יש המון דוגמאות וכולן עושות טוב לשני הצדדים.
4 . חיזוק חומרי
לחיזוק זה יש עשרות דוגמאות, חניך מצטיין, שלבים, חגורות, מדליות. אבל ואבל גדול, חשוב שתהיה מערכת חוקים שיכולה לתמוך בחיזוק הזה. כי אחרת זה יכול להיתפס בעיני החניכים כהעדפה כזו או אחרת של המדריך ואז חיזוק זה מאבד את ערכו בצורה משמעותית.
רשמתי את כל זה כי רציתי בסופו של דבר לספר על כלכלת האסימונים שאני משתמש בה בחיזוק החומרי.
מהם הכללים והחוקים
הרעיון הכללי
בתחילת אימון (לא בכל אימון) המדריך מעניק לחניכיו פס ליד השם של הילד על הלוח המחיק.
מגדירים מהן ההתנהגויות הרצויות במהלך האימון, לדוגמא הקשבה למדריך, עמידה בלוחות זמנים, מתן כבוד לבן הזוג כאדם ובמיוחד לקצב העבודה שלו, שיתוף פעולה, ריכוז, שמירה על ציוד וכו'.
המצרכים הדרושים – לוח מחיק + טושים בצבעים שונים.
כללים להורדת פס
מתן של שלוש אזהרות לאותו חניך באותו אימון. האזהרה צריכה להיות ברורה, כאשר קוראים בשם החניך ו/או ניגשים אליו ומודיעים לו על האזהרה. רק בשלישית מורידים את הפס שהוא קיבל בתחילת האימון.
המסר לחניך
אני מאמין בך ואני מעניק לך פרס עוד לפני שהתחיל האימון. נוכחתי לדעת שמתן פס לפני האימון משמעותי הרבה יותר מאשר מתן פס אחרי האימון.
חיזוק חניכים וכלכלת האסימונים רגילה מבוססת על מתן תגמול בסוף – אנחנו עובדים הפוך.
שיטת התגמול
1 . עשרה פסים ראשונים = מדליה – לאחר שהוא קיבל מדליה נמחקים עזרת הפסים וליד שמו מצוין כוכב שמעיד על כך שהוא כבר צבר עשרה פסים בעבר.
2 . עשרה פסים בפעם השנייה = מדליה – שוב מוחקים ומציינים עוד כוכב.
3 . עשרה פסי בפעם השלישית = גביע של חניך מצטיין!!
החרגה קטנה
לשיטת חיזוק חיובי ושיטת כלכלת האסימונים הזו יש החרגה במקרים מסוימים, ישנם ילדים שזקוקים לחיזוקים מיידים יותר, בדרך כלל מדובר בילדים עם קושי בדחיית סיפוקים. להם אני בונה תוכנית קצרת מועד.
אני מפרק את האימון לזמנים קצרים, לוקח דף ומפרק את האימונים לעשר דקות כל שלב…בכל שלב אני נותן כוכב או סמיילי תוך כדי שאני קורא לילד בשמו ומוסיף קריצה קטנה!
לסיכום:
לשיטה חיזוק חניכים ושיטת כלכלת האסימונים יש יתרונות ויש חסרונות, חשוב ליצור מערכת חוקים ברורה לחניכים ולהתמיד בה.
המסר בשיטה כזו שהחניך מבין מהן הגבולות, זה מאפשר לנו לנוע בתוך הגבולות ובעיקר כאשר יש אקט של הורדת פס הוא מבין שאלה החוקים ולא שאתה המדריך החלטת ככה סתם.
מצורף סרטון שמסביר את השיטה – חיזוק חיובי ושיטת כלכלת האסימונים
בהצלחה לכולם.