פיתוח קואורדינציה בגיל צעיר
היום יודעים שהחלק במוח הקטן שאחראי על הקואורדינציה קשור גם לתהליכים קוגניטיביים וכאשר מטפלים בקואורדינציה למעשה ניתן יהיה לחוות שיפור ניכר גם בתחומים אחרים כגון: בעיות חברתיות, לימודיות ורגשיות. כך שלמעשה לפיתוח קואורדינציה בגיל צעיר ישנה חשיבות גבוהה והיא כלי חיוני להתפתחות גופנית ורגשית.
תעצרו רגע - זה חשוב - תקראו טוב טוב
לשיפור הקואורדינציה יש חשיבות מכרעת על היכולת של הילדים שלכם לרכוש מיומנויות חברתיות…אתם שואלים למה?
אסביר לכם …
אנחנו יכולים ללמוד ולרכוש מיומנויות חברתיות, רק כאשר יש לנו אינטראקציות חברתיות, אינטראקציות חברתיות אנחנו יכולים לרכוש במספר מעגלים, אבל המעגל המהותי והמשמעותי ביותר עבורו נמצא בתחום בית הספר או הגן.
ובמעגלים האלה נפוצים משחקי קבוצות, כדורגל, כדורסל, כדורעף וכו'
ולמשחקים האלה בוחרים את הילדים שהכי יעילים לקבוצה.
הכי יעילים הם הילדים שיודעים לשחק את המשחק, לרוץ מהר, לתפוס כשור, להעביר כדור, להבקיע שער, לקלוע לסל…הבנתם, נכון?
ילד שיש לו בעיית קואורדינציה שלא מטופלת בצורה נכונה, הוא לרוב ילד שלא יבחרו בו לקבוצה וככל שלא יבחרו בו, ייפגע הדימוי העצמי שלו ובעיקר תיפגע היכולת שלו לרכוש כלים וכללים של התנהלות בתוך קבוצה.
ילד שאינו יודע לשחק יתקשה להיות ילד חברותי! ובשביל לדעת לשחק – צריך קואורדינציה
הורים יקרים, הבעיה המוטורית היא חשובה מאוד
לרוב הורים לא מחשיבים את הבעיה המוטורית למשהו שצריך לטפל בו ואומרים: 'אז הילד לא יהיה ספורטאי', או: 'אז הילדה לא תהיה רקדנית'. אבל לצערי הם לא מודעים לכך שלבעיות הללו יש השלכות מרחיקות לכת, גם על התפקוד הרגשי". טיפול מוקדם בקשייהם המוטוריים של ילדים עשוי להפחית את ההשלכות השליליות שיש להפרעה זו בתחום הלימודי, הריגושי-חברתי ובכלל בתפקוד היומיומי.
קואורדינציה – תיאום
קואורדינציה מוגדרת כתיאום בין מערכת העצבים המרכזית למערכת התנועה והשרירים והיא באה לידי ביטוי במספר פרמטרים חשובים:
1 . שווי משקל
2 . מהירות תגובה.
3 . התמצאו במרחב.
4 . ויסות – של כוח ומהירות
5 . תחושה של זמן ומרחק
6 . קצב ומקצב
הפרעה התפתחותית בקואורדינציה (DCD)
כיצד נזהה סמנים לקואורדינציה לקויה אצל ילדים?
יכולת מוטורית ירודה באופן משמעתי מהצפוי לגיל הילד לדוגמא תיאום בין ידיים לרגליים, תיאום בין העין ליד ו/או לרגל, קושי בביצוע רצף של תנועות ולעיתים ישנה גם בעיה בזיכרון המוטורי ומהיכולת לחקות תנועה, קליטה ולמידה איטית, חוסר שביעות רצון, תפקוד חברתי לקוי, דימוי עצמי נמוך, ירידה ו/או פגיעה בביטחון העצמי וכו'.
הכשרת לוחם באומנויות לחימה
בתחום אומנויות הלחימה, הלוחם נדרש לתת פתרון תנועתי למידע שנקלט במערכת העצבים המרכזית שהדגש הוא שהתנאים כל הזמן משתנים! כלומר מתבצע תהליך של קליטת מידע לגירויים השונים, ועל הלוחם להחליט מהר על דרך פעולה ולבצע מיומנות תואמת לגירויים. "הפתרון התנועתי" יגיע ממאגר הזיכרון התנועתי הקיים אצלו ושהספורטאי ישלוף מהר את הפעולה המתאימה ביותר. ה"פתרון התנועתי" צריך להיות דינמי, מהיר, פונקציונלי ואיכותי.
ישנה חשיבות גבוהה שבכל תהליך האימון אנו נכלול את המיומנויות הנדרשות מאותו ענף, כאשר בהתחלה נלמד אותם בצורה איטית ויסודית ורק לאחר מכן ניתן יהיה להוסיף מהירות, כוח ומצבים משתנים.
צריך לזכור שבסופו של דבר השיפור בקואורדינציה על מרכיביה השונים -זריזות, שיווי משקל ודיוק – הם תוצרים של תרגול, אשר יוצרים שינויים במערכת העצבית.
כמה כללים לגבי משחקים וקואורדינציה באופן כללי
הקואורדינציה באה לידי ביטוי במספר יכולות:
1 . תיאום עין-יד – למשל בעת חבטה בכדור במחבט בייסבול, אז נדרש תיאום בין העין הרואה את הכדור לבין היד האוחזת במחבט.
2 . יכולת השילוב של מספר תנועות פשוטות לתנועה מורכבת – כמו בריקוד.
3 . שיווי משקל – שמירה על מרכז הכובד המשתנה ביחס לתנועות הגוף במרחב.
4 . עיתוי תזמון תנועתי (דיוק או כושר תנועתי) – היכולת לבקר ולשלוט על ביצוע התנועות לעבר גורם חיצוני. כמו לדוגמא במשחק של זריקת הכיפות (שעליו אפרט בהמשך), כשהילדים צריכים לנסות לתפוס כיפות באוויר.
5 . יכולת התמצאות במרחב – היכולת לנוע במרחב מסוים בהתאם לתנאים ולמטרות. לדוגמה: משחקי כדור על ידי קווים מוגדרים.
6 . יכולת חמקנות – היכולת לאפשר תנועה טובה יותר ממצב של עירנות מוגברת שבאה לידי ביטוי בתרגילים שונים.
דוגמאות למשחק קואורדינציה עם כיפות
משחק – כיפות מפוזרות על המזרון
1 . התחלנו עם תנועה של הליכה בין הכיפות מבלי לגעת בכיפה ומבלי לגעת בבן הזוג.
2 . לאחר מכן ריצה בין הכיפות משלב של 1 הכי לאט עד 4 ריצה קלה/מהירה.
3 . ריצה בין הכיפות – וליד כל אחד שאני עובר אני אומר את השם שלי
4 . ריצה בין הכיפות – ומתן כיף כל פעם עם חלק אחר של הגוף.
5 . ריצה בזוגות
6 . ריצה בזוגות וכל פעם שנתקעים מול זוג הם עוברים מעל או מתחת לזוג השני.
7 . ניתן למצוא עשרות גיוונים לתנועה בתוך המרחב הזה.
כיפות באויר
הקדמה קלה
כיפות סימון, מעיפים אותם באויר כמו עב"מ והילדים צריכים לעמוד בקבוצות ולנסות לתפוס אותם באויר. תפיסה באויר מזכה את הקבוצה בנקודה.
למשחק הזה יש עשרות ורסיות וניתן להתקדם ולהפוך אותו למורכב וקשה מאוד ואפילו כפי שתוכלו לראות בשבלים מתקדמים ניתן להפוך אותו למשחק קבוצתי!
מצורף מבנה בסיסי של התקדמות לפי רמות קושי שונות.
שלבים התקדמות:
1-תופסים מהאוויר איזה צבע שרוצים
2-תפיסה של כיפה על פי צבע בלבד
3-תפיסה של כיפה לאחר פתירת תרגיל חשבון
4-זוגות- מנסים לתפוס כיפות בזוגות בלבד כאשר אסור להפריד ידיים בניסיון התפיסה
5-אישי- תפיסת כיפה לאחר גלגול ברצפה
6-מעגל קבוצתי- ידיים מחוברות. המדריך ממול. על הקבוצה לנסות שהכיפה תנחת לתוך המעגל בזמן שהוא באוויר.
7-כל אחד בתורו מקבל מספר, רק המספר שנקרא בקול יוצא לתפוס, שימו לב שכל פעם המספרים מתחלפים.
לסיכום - פיתוח קואורדינציה בגיל צעיר
נושא הקואורדינציה קרוב מאוד לליבי, אני מבין עד כמה הוא חשוב להתפתחות הילדים ואנחנו מכניסים את התרגול הזה בכל אימון ואימון, לעיתים זה יהיה רק אימון קואורדינציה ולעיתים מחשקים ולעיתים שילובים שלהם.
אבל יש כמה כללים חשובים שצריכים להתקיים:
1 . תמיד להתחיל מהקל ולעבור לקשה, תמיד להתחיל מהאיטי ולעבור למהיר ומהפשוט למורכב.
2 . לזכור שהמטרה של התהליך היא ליצור חוויות של הצלחה. ואפילו במידה וצריך ליצור חווית הצלחה מאולצת עשו זאת…זה עדיף על חרדת כישלון, יצירת תסכול והפסקת אימונים.
3 . העלייה ברמת הקושי והמורכבות יוצרת עניין וחושב לעודד ולהעניק חיזוקים חיוביים לאורך הדרך, ולהמשיך להציב אתגרים חדשים ומעניינים. תנסו את האימון הזה עם הסולם קואורדינציה
והכי חשוב בעולם…תגרמו לילדים ליהנות מהדרך והתהליך…זה המתכון להצלחה אמיתית לאורך זמן.
בהצלחה